El desenllaç del Brexit té una data a l'horitzó: 31 d'octubre de 2019. Fins arribar-hi, s'haurien d'anar definint les condicions en que Regne Unit sortirà de la UE28. Els escenaris possibles de relació de la
UE amb el país són molts, segueixen oberts i van des de l'opció menys dràstica, com ara l'escenari d'Espai Econòmic Europeu fins al que coneixem com a Hard Brexit, és a dir, una sortida sense acord.
Espai Econòmic Europeu (model noruec). Regne Unit formaria part del Mercat Únic però no de la Unió Duanera Europea i podria negociar acords amb països tercers. No tindria vot en la presa
de decisions i hauria de contribuir en el pressupost de la UE.
Associació Lliure de Comerç (model suís). Comportaria que Regne Unit gaudiria de sobirania en acords amb la UE i països tercers. No tindria representació en la presa de decisions de la UE i hi hauria lliure moviment de persones i bens. Hauria de contribuir, limitadament, en el pressupost de la UE.
Hard Brexit sortida sense acord (model rus). Regne Unit no adoptaria polítiques ni regulacions de la Unió Europea. Sobirania en acords amb la UE i països tercers. No contribuiria en el pressupost europeu. No existiria lliure moviment de persones o bens amb Europa. Aplicació d'aranzels i Controls Duaners.
Aranzels i "nous competidors", un dels principals impactes del Brexit
Actualment el comerç intracomunitari, és a dir, entre els països de la Unió Europea, es beneficia d'una exempció d'aranzels en el 100% del productes, tant sigui agroalimentaris com d'altres sectors. En un
cas de Brexit sense acord, els aranzels aplicables als països de la UE serien els que s'apliquen sota els paràmetres de Nació Més Afavorida (MFN) regulats per la Organització Mundial de Comerç (OMC). A
efectes pràctics, això significa que els productes deixarien d'estar exempts de taxes. Tot i així, per tal que aquesta situació no dificulti l'abastiment de productes agroalimentaris per part del Regne Unit, el
seu Departament de Comerç preveu eliminar els aranzel en un 87% dels aliments segons els esborranys de taxes que està publicant. La contrapartida a aquesta mesura d'eliminació dels aranzels
és que també aplicaria a la resta de països considerats MFN i per tant, els països membres de la UE haurien de competir en les mateixes condicions tarifaries que la majoria del països tercers, que es
veurien afavorits per una reducció en un 30% dels aliments que ara exporten subjectes a taxes.
D'altra banda, la resta de productes (un 13% dels productes agroalimentaris importats per Regne Unit) sí estaria subjecte a aranzels, especialment alguns productes carnis i làctics, amb la voluntat de
protegir la producció local.
PAC, etiquetatge i distintius
Al marge de l'impacte del Brexit a nivell d'aranzels i nous competidors, hi ha d'altres aspectes rellevants que incideixen directament en el sector agroalimentari.
Així, cal observar que l'aportació del Regne Unit a la UE és de 9.000 milions d'euros. Tenint en compte que el pressupost de la PAC (Política Agrícola Comuna) representa al voltant del 40% del de la Unió Europea, l'impacte sobre el pressupost de la PAC seria de 3.600 milions d'euros (suposant que es mantingui el nivell de participació de la resta de països). Es preveu, per tant, que la PAC a Catalunya podria reduir-se en valor absolut en 27 milions d'euros per exercici, el que representaria
una disminució dels fons entre un 6,2% i 7,2%.
També hi hauria una incidència rellevant pel que fa a les certificacions, amb la necessitat d'obtenció de nous Certificats Sanitaris i Fitosanitaris.
Pel que fa a l'etiquetatge, es preveuen possibles noves exigències, especialment pel que fa a la informació nutricional, amb la consegüent dificultat a l'hora de treballar amb els etiquetatges multilingües.
Referent als distintius d'origen i qualitat agroalimentària, en el cas d'un Brexit amb acord, les Denominacions d'Origen Protegides (DOP's) registrades abans del final del període transitori gaudirien com a mínim del mateix nivell de protecció que confereix la normativa vigent de la Unió Europea. En cas d'un Hard Brexit, Regne Unit establiria, segons consideri i estigui obligat pels acords i tractats internacionals que hagi ratificat, el sistema de protecció dels Distintius estrangers dins del
seu territori.
Altres plataformes d'informació sobre el Brexit
El Govern de la Generalitat posa a disposició de la ciutadania i les empreses portals i eines per mantenir-les informades dels efectes del Brexit:
http://exteriors.gencat.cat/ca/ambitsdactuacio/afers_exteriors/ue/brexit/com-es-prepara-el-govern-catalunya/
D'altra banda, ACCIÓ ha habilitat una finestreta Brexit d'atenció per a empreses catalanes exportadores al Regne Unit. Entre d'altres, ofereix els següents serveis: Termòmetre Brexit, Assessorament a empreses,
Servei d'atenció a consultes i Jornades Brexit:
Sobre Prodeca
Prodeca és una empresa pública adscrita al Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació de la Generalitat de Catalunya, que té per objecte la promoció dels productes agroalimentaris catalans en el mercat nacional i internacional. Ofereix serveis de suport al comerç
exterior i d'acompanyament en el procés d'internacionalització i competitivitat a les empreses agroalimentàries catalanes; facilita la seva participació a les principals fires agroalimentàries internacionals, desplega programes d'iniciació a l'exportació, diversificació de mercats, promoció comercial i consolidació de la presència a països tercers, etc.
Prodeca treballa coordinadament amb les associacions i agents que intervenen en la cadena d'exportació agroalimentària i participa en iniciatives relacionades amb la gastronomia catalana com a
eina de valorització i millora del posicionament dels productes i les empreses catalanes del sector.